Великолепетиська громада
Херсонська область, Каховський район
gov.ua місцеве самоврядування України
  Пошук

Послуги центру

         Станом на 01 січня 2021 року на території колишнього Великолепетиського району проживає 2328 осіб віком від 2 до 18 років. За час роботи центр надав 112 консультацій для батьків та педагогів з різних питань реалізації інклюзивної освіти. Проведено 64 комплексної оцінки розвитку дитини   та видано висновки з детальним описом компетенцій дитини, її сильних сторін, рекомендованою навчальною та корекційною програмами. Заяви від батьків поступають упродовж усього року.

         З метою забезпечення ефективності освітнього процесу дітей з ООП, які здобувають освіту в умовах інклюзивного навчання  створені команди психолого-педагогічного супроводу дітей в кожному навчальному закладі з інклюзивною формою навчання.

Завданням ІРЦ під час організації інклюзивного навчання в закладах освіти:

  • ознайомити учасників команд супроводу з особливими освітніми потребами дитини;
  • консультувати та брати участь у підготовці індивідуальної програми розвитку дитини (ІПР);
  • здійснювати  поточний (за потребою) і кінцевий (двічі на рік) моніторинг  з метою визначення динаміки її розвитку та необхідності коригування напрямів, умов, змісту надання освітніх послуг, відповідно до ІПР.

Для встановлення категорії особливих освітніх потреб дитина має пройти комплексне психолого-педагогічне обстеження в ІРЦ (КО розвитку дитини).

Комплексна оцінка проводиться індивідуально за такими напрямами:

  • оцінка фізичного розвитку дитини – визначення рівня її загального розвитку, відповідності віковим нормам, розвитку дрібної моторики, способу пересування тощо;
  • оцінка мовленнєвого розвитку дитини – визначення рівня розвитку та використання вербальної/невербальної мови, наявності мовленнєвого порушення та його структури;
  • оцінка когнітивної сфери дитини – визначення рівня сформованості таких пізнавальних процесів: сприйняття, пам’ять, мислення, уява, увага;
  • оцінка емоційно-вольової сфери дитини – виявлення її здатності до вольового зусилля, схильностей до проявів девіантної поведінки та її причин;
  • оцінка освітньої діяльності дитини – визначення рівня сформованості знань, умінь, навичок відповідно до освітньої програми чи основних критеріїв формування вмінь і навичок дітей дошкільного віку.

У разі потреби фахівці інклюзивно-ресурсного центру можуть проводити комплексну оцінку за іншими напрямами, зокрема, визначення рівня соціальної адаптації, взаємовідносин із однолітками, дорослими.

Результати такого обстеження зорієнтовують фахівців інклюзивно-ресурсного центру (практичного психолога, вчителя-логопеда, вчителя-дефектолога, вчителя-реабілітолога) на визначення оптимальної для дитини освітньої траєкторії. Рекомендації щодо організації індивідуального освітнього маршруту для дитини в подальшому стануть в нагоді для команди психолого-педагогічного супроводу дитини в навчальному закладі. Тому, комплексна оцінка (КО) має на меті виявлення особливих освітніх потреб та визначення освітнього маршруту дитини.

Основними завданнями КО є:

  • розробка рекомендацій з організації надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг дитині;
  • розробка рекомендацій для адміністрації закладу освіти, педагогічних працівників, батьків або законних представників дитини.

Підставою для проведення КО є заява батьків. Висновок комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини має рекомендаційний характер. Без згоди батьків відкрити інклюзивний клас (групу) не можна. Відповідно до ст. 55 Закону України "Про освіту", батьки дитини мають право обирати заклад освіти, освітню програму, вид і форму здобуття дітьми освіти відповідного рівня. Згідно зі ст. 20 Закону України "Про освіту" у разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків до закладу освіти інклюзивна група або клас утворюється в обов'язковому порядку.

Повторна комплексна оцінка фахівцями інклюзивно-ресурсного центру проводиться у разі:

  • переходу дитини з особливими освітніми потребами з дитячого садка до школи; 
  • переходу дитини зі спеціального закладу освіти до інклюзивної форми навчання;
  • рекомендації команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами щодо наявності успіхів або труднощів у засвоєнні дитиною освітньої програми.

З метою підвищення ефективності діяльності інклюзивно-ресурсного центру, застосування єдиних підходів до комплексної оцінки розвитку дітей та ведення електронного реєстру дітей з ООП впроваджено автоматизовану систему ІРЦ («АС ІРЦ»). Завдяки налагодженню роботи  автоматизованої системи ІРЦ батьки мають змогу подавати заяви на проведення КО дистанційно на портал: https:ircenter.gov.ua/. Автоматизована система ІРЦ забезпечує створення єдиного інформаційного середовиша у сфері інклюзивної освіти.

     З метою забезпечення ефективності освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту в умовах інклюзивного навчання  створені команди психолого-педагогічного супроводу дітей в кожному навчальному закладі з інклюзивною формою навчання.

      Однією з важливих  функцій ІРЦ є проведення корекційно-розвиткових занять. Дані послуги надаються дітям, які  навчаються на індивідуальній формі навчання (педагогічний патронаж), а також дітям, які потребують логопедичної допомоги та допомоги психолога чи реабілітолога і перебувають на обліку в ІРЦ та не отримують відповідної допомоги.

   Корекційно-розвиткові заняття спрямовані на розвиток когнітивної сфери, емоційно-вольової, мовленнєвого  та фізичного розвитку, соціальну адаптацію. Проблемою  є те,  що батьки (опікуни) дітей із запізненням звертаються до ІРЦ, переважно у віці 5-6 років. Дуже важливим при проведенні корекційно-розвиткових занять є "раннє втручання", перевагами якого є:

  • кращі компенсаторні можливості організму;
  • збільшений час підготувати дитину до школи;
  • змога уникнути більш складних порушень.    

Корекційна діяльність практичного психолога спрямована на всебічний розвиток дитини та включає в себе: 

  • корекцію когнітивної сфери дитини, в тому числі коефіцієнта її інтелекту (розвиток рівня сформованості таких пізнавальних процесів таких, як: сприйняття, пам’ять, мислення, уява, увага);
  • корекцію емоційно-вольової сфери дитини (емоційні реакції та розлади, здатність дитини до вольового зусилля, прояви відхилень від норм поведінки).

Корекційна діяльність вчителя-логопеда спрямована на:

  • подолання порушень усного та писемного мовлення;
  • формування фонетико-фонематичної, лексико-граматичної сторін мови, зв’язного мовлення;
  • розвиток мовленнєвої, загальної та дрібної моторики;
  • розвиток усіх видів мовленнєвої діяльності (слухання, говоріння, читання, письмо) та просодики (темп, ритм, тембр, сила голосу тощо).

Вчитель-реабілітолог є одним з учасників команди фахівців ІРЦ, який забезпечує здійснення діагностичної та корекційної роботи, спрямованої на оцінку та розвиток:

  • соматичного стану дитини;
  • рухової активності та саморегуляції;
  • міжаналізаторних зв’язків;
  • статичної координації;
  • символічного, регуляторного, динамічного, кінестетичного та просторового праксису.

Важливою є методична підтримка інклюзивного навчання та інформаційно-просвітницька діяльність.  

 

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь